مراقبت از باتری گوشی سامسونگ

مراقبت از باتری گوشی سامسونگ
یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده گوشی سامسونگ شما باتری آن است. باتری­ها یکی از قطعات مصرفی گوشی هستند و طول عمر محدودی دارند. حتی اگر به بهترین نحو از باتری گوشی خود مراقبت کنید به دلیل ماهیت باتری هایی که امروزه در گوشی­های سامسونگ به کار رفته است، بعد از مدتی نیاز به تعویض باتری را حس خواهید کرد ولی استفاده نادرست از گوشی طول عمر باتری را کاهش داده و زودتر مجبور به تعویض باتری می­شوید.

مراقبت از باتری گوشی سامسونگ

برای اینکه بتوانید بدون مشکل از امکانات گوشی سامسونگ خود استفاده کنید باید اطلاعاتی درباره چگونگی مراقبت از باتری گوشی­های سامسونگ کسب کنید، در ادامه به مواردی اشاره می­کنیم که به شما در داشتن یک باتری سالم کمک می­کند:
شارژ باتری گوشی سامسونگ برای اولین بار(ضروری یا غیر ضروری):
برای پرداختن به این موضوع باید انواع باتری را بشناسیم:

باتری های نیکل کادمیوم:

اولین باتری­های مورد استفاده در گوشی­های همراه از این نوع بودند.روی بدنه این نوع باتری عبارت نیکل-کادمیوم یا Ni-Cd درج شده است. یکی از مواردی که در این نوع از باتری باید رعایت می­شد شارژ اولیه باتری برای چندین ساعت بود.

امروزه این باتری­ها منسوخ شده و در محصولات جدید ­­استفاده نمی­شوند.

باتری­های لیتیوم پلیمری و لیتیوم یون:

مراقبت از باتری گوشی سامسونگ

این باتری­­ها که با علامت­های Li-Po و Li-Io نشان داده میشوند، نیاز به شارژ کردن گوشی به مدت زیاد در اولین استفاده ندارند.
تأثیر سرما و گرما بر باتری گوشی سامسونگ:
دمای زیاد باعث آسیب رساندن به باتری می­شود و عمر مفید آن را کاهش می­دهد. بهترین دما برای باتری گوشی حدودا بین ۱۰ تا ۳۰ درجه است. بنابراین توجه داشته باشید که گذاشتن گوشی در مکانهای گرم مثل ماشین پارک شده (در تابستان) آسیب بسیار زیادی به آن وارد می­کند.

همانگونه که دمای بالا برای باتری خطر دارد، دمای بسیارپایین هم منجر به از کار افتادن باتری می­شود.

پس این باور قدیمی که باتری گوشی که ضعیف شده با قرار گرفتن در معرض سرما یا گرما (فریزر، حرارت) تقویت می­شود اشتباه است و باعث از بین رفتن بافت­های باتری می­شود.

روش صحیح شارژ باتری موبایل:

برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از باتری گوشی خود ببرید باید نکاتی را رعایت کنید که در اینجا به آن­ها اشاره خواهیم کرد:

۱. استفاده از شارژر مناسب گوشی سامسونگ:

باتری گوشی سامسونگ

هر گوشی با توجه به مشخصات باتری خود نیازمند شارژر خاصی است. برای اینکه بدانید از چه آداپتوری و شارژری برای شارژ کردن گوشی سامسونگ خود می­توانید استفاده کنید باید به مشخصات باتری و آداپتور شارژر مورد نظر دقت کنید. می‌توانید انواع شارژر اورجینال سامسونگ را از emdadmobile.net بخرید.

باتری گوشی سامسونگ روی بدنه خود دارای اطلاعاتی از قبیل ولتاژ و جریان است که باید با آداپتوری که استفاده می­کنید هم­خوانی داشته باشد.

روی آداپتور شما دو مشخصه input و output ثبت شده است. برای هر یک از این دو یک جریان و یک ولتاژ تعیین شده.

در حقیقت با توجه به input یا جریان ورودی شما میتوانید بفهمید که آداپتور خود را به چه منبع برقی متصل کنید (برق شهری، برق خودرو و …) و output یا جریان خروجی از آداپتور همان مشخصه­ای است که باید با ولتاژ و جریان باتری شما یکی باشد.

به دلیل تکنولوژی­­هایی که امروزه در تلفن­های همراه سامسونگ استفاده می­شود می­توانید از آداپتورهایی با جریان بالاتر از گوشی خود هم برای شارژ باتری استفاده کنید. باتری گوشی سامسونگ شما به صورت خودکار فقط همان مقدار جریان مجاز را عبور می­دهد. برای مثال اگر گوشی شما ۱ آمپر باشد، می­توانید از شارژر بالا که ۲ آمپری است استفاده کنید. این کار آسیبی به باتری شما وارد نمی­کند.

البته عکس این عمل (استفاده از آداپتور با جریان پایین­تر از باتری) منجر به طولانی شدن پروسه شارژ شدن می­شود که با گرم شدن باتری رابطه نزدیکی دارد و باعث کم شدن عمر مفید باتری می­شود.

۲. شارژ باتری گوشی سامسونگ را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگهدارید:

باتری­هایی که امروزه برای گوشی­های سامسونگ استفاده می­شوند از نوع لیتیوم-یون یا لیتیوم پلیمر هستند. ماهیت این باتری­ها به گونه­ای است که اگر شارژ آن­ها در یک محدوده مشخص حفظ شود عمر بیشتری می­کنند.

شاید شما هم در خاطر داشته باشید که پیشتر گفته می­شد برای بیشتر شدن طول عمر باتری باید تمام شارژ باتری تخلیه شده و بعد باتری را به برق بزنید و بگذارید ۱۰۰ درصد شارژ شود. این نکته درست است ولی برای باتری­های نیکل-کادمیومی که همان­طور که اشاره کردیم امروزه این نوع باتری در گوشی­های هوشمند مورد استفاده قرار نمی­گیرند.

پس توجه داشته باشید که تا حد امکان شارژ باتری را بین ۴۰ تا ۸۰ نگه­دارید. اگر امکان این کار را نداشتید حداقل سعی کنید شارژ گوشی به زیر ۲۰ درصد نرسد. از طرف دیگر برای افزایش عمر باتری گوشی سامسونگ خود را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید.

۳. شارژهای طولانی مدت، شبانه:

گوشی­ها و شارژرهای سامسونگ به گونه­ای طراحی شده­اند که با کامل شدن شارژ گوشی پروسه شارژ شدن متوقف می­شود حتی اگر ساعت­ها بعد از آن همچنان گوشی به برق متصل بماند، پس از این لحاظ مشکلی برای باتری ایجاد نمی­کند ولی بخاطر برخی دلایل که اشاره خواهیم کرد بهتر است از این کار صرف نظر کنید.

یکی از دلایل این امر این است که برای طولانی­تر شدن عمر باتری همان­طور که قبل­تر اشاره کردیم نباید آن را ۱۰۰ درصد شارژ کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد این است که خیلی از افراد با خراب شدن شارژر اصلی خود دانسته یا نادانسته شارژر تقلبی و بی­کیفیت تهیه می­کنند. این شارژرها ممکن است مانند شارژرهای اصلی سامسونگ بعد از کامل شدن شارژ جریان برق ورودی به باتری راقطع نکند و باعث آسیب دیدن باتری شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است گوشی شما به خاطر دریافت پیام­های زیاد با کم شدن شارژ مواجه شود و دوباره شارژ شود اگر این اتفاق به صورت مداوم رخ دهد باتری در این پروسه داغ شده و در نهایت آسیب می­بیند.

گوشی سامسونگ

۴. عدم استفاده از موبایل در حال شارژ:

اگر به موبایلی که در حال شارژ است دست بزنید متوجه گرم شدن باتری آن می­شوید. استفاده از موبایلی که در حال شارژ شدن است باعث می­شود مدت زمان شارژ شدن افزایش پیدا کند در نتیجه باتری مدت بیشتری در معرض گرما قرار می­گیرد.

تنظیمات دستی برای کاهش مصرف باتری:
یکی از مواردی که در گوشی انرژی زیادی مصرف می­کند صفحه نمایش است. برای اینکه این صرف انرژی را به حداقل برسانید چند کار می­توانید انجام دهید:

از تم­ها و پس زمینه­های تیره برای گوشی خود استفاده کنید.
نور صفحه نمایش را به صورت دستی در کمترین حالتی تنظیم کنید که هم قادر به استفاده از موبایلتان باشید هم انرژی زیادی مصرف نکند. بعضی از گوشی­های سامسونگ سیستم تنظیم نور خودکار دارند و با توجه به محیط نور نمایشگر را کم و زیاد می­کنند. به عقیده من فعال کردن این آیتم نه تنها به صرفه نیست بلکه به علت پردازش­هایی که به صورت مداوم انجام می­دهد انرژی زیادی صرف می­کند.
تایم قفل شدن خودکار صفحه نمایش را کم کنید.
برنامه­هایی را که نیاز ندارید به طور کامل ببندید.
اجرای برنامه­ ها و بازی­های سنگین:
اجرای برنامه­ها و به خصوص بازی­های سنگین انرژی بسیار زیادی لازم دارد. این امر هم باعث داغ شدن باتری می­شود که به تنهایی عامل مهمی در کاهش عمر آن است. هم تعداد دفعات شارژ شدن در یک بازه زمانی را افزایش داده و سریعتر عمر مفید باتری تمام می­شود.

  • به صورت کلی باید بگوییم:
    باتری را از گرما و سرمای بیش از حد حفظ کنید.
    از شارژر مناسب برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده کنید.
    از خالی شدن شارژ گوشی و شارژ کردن آن به صورت کامل (۱۰۰%) اجتناب کنید.
    شارژ گوشی را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگهدارید.
    با موبایلی که در حال شارژ است کارهای سنگین و انرژی­بر انجام ندهید.
    نور صفحه نمایش و زمان قفل شدن خودکار را کاهش دهید.
    تا حد امکان از اجرای بازی­های سنگین بر روی گوشی خودداری کنید.

 

مقالات مرتبط

آیفون ۱۴ کی میاد؟ آخرین اخبار از آیفون ۱۴

آیفون ۱۴ کی میاد؟ آخرین اخبار از آیفون ۱۴.شرکت اپل هر سال از جدیدترین گوشی [...]

باتری گوشی موبایل چقدر باید شارژ شود

باتری گوشی موبایل چقدر باید شارژ شود باتری تلفن همراه خود را تا چند درصد [...]

4روش برای نابود کردن باتری گوشی

4روش برای نابود کردن باتری گوشی با شرکت تیکاسل همراه باشید در این میان انجام [...]

باتری لیتیوم پلیمر چیست؟

باتری لیتیوم پلیمر چیست؟باتری لیتیوم پلیمر (Li-Po) یک باتری قابل شارژ است که در آن [...]

با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید

با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید تقریبا تمام اپراتورهای تلفن همراه در جهان کدهای ویژه‌ای [...]

اهمیت شارژر در آیفون

اهمیت شارژر در آیفون این بار با مقاله ای برگشتیم که برای آیفون دار ها [...]

تاثیر آهنربا بر گوشی را جدی بگیریم یا نه؟

تاثیر آهنربا بر گوشی را جدی بگیریم یا نه؟بسیاری از افزاد هنوز هم زمان استفاده [...]

راه حل زود تمام شدن باتری در گوشی شیائومی

راه حل زود تمام شدن باتری در گوشی شیائومی.گوشی های هوشمند به یکی از اجزای [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *