از ۰ تا ۱۰۰ شارژ گوشی های موبایل

از ۰ تا ۱۰۰ شارژ گوشی های موبایل

از ۰ تا ۱۰۰ شارژ گوشی های موبایل .شاید در ذهن شما هم سوالاتی در مورد روند شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن به وجود آمده باشد. منظور از ظرفیت باتری که با عنوان میلی آمپر مشخص می‌شود چیست؟ چرا برخی شارژرها سرعت شارژ کمی دارند؟ انواع سوکت شارژ گوشی ها چگونه هستند؟ قابلیت شارژ سریع چیست؟

مقدمه‌ای در رابطه با شارژ گوشی های موبایل

گوشی های موبایل امروزی از باتری های خاصی بهره می‌برند که جنس آن ها لیتیوم یونی است و قابلیت شارژ مجدد دارند. یعنی شما می‌توانید باتری گوشی خود را با اتصال به برق شارژ کرده و سپس تا مدت زمان مشخصی از گوشی بدون نیاز به اتصال مستقیم برق استفاده کنید تا شارژ باتری آن خالی شود. سپس باید دوباره گوشی را به شارژ بزنید و همین پروسه را تکرار کنید. اما در این بین سوالات زیادی در مورد شارژ گوشی های موبایل وجود دارد که شاید برخی از این سوالات در ذهن شما هم ایجاد شده باشند!
برای مثال چرا باتری های لیتیوم یونی در گوشی های موبایل استفاده می‌شوند؟ منظور از ظرفیت باتری و عددی که با عنوان میلی آمپر ساعت نشان داده می‌شود چیست؟ انواع سوکت شارژ گوشی های موبایل کدامند و چرا با هم تفاوت ظاهری دارند؟ منظور از شدت جریان خروجی شارژر چیست؟ قابلیت شارژ سریع چیست؟ و غیره
اولین سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا از باتری های لیتیوم یونی در گوشی های موبایل استفاده می‌شود؟ مزیت های باتری های لیتیوم یونی کدامند؟ باتری های لیتیوم یونی در حال حاضر از بهترین جنس باتری هایی هستند که می‌توان از آن ها به عنوان باتری قابل شارژ در گوشی های موبایل استفاده کرد. به بیان دیگر هیچ تکنولوژی و ساختار بهتری در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی ارائه نشده که بتواند در گوشی های موبایل جایگزین آن ها شود. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت باتری های لیتیوم یونی به شرح زیر است:

از ۰ تا ۱۰۰ شارژ گوشی های موبایل

چگالی انرژی زیاد: چگالی انرژی در واقع میزان انرژی است که در واحد حجم ذخیره می‌شود. به بیان دیگر این عامل ارتباط مابین قدرت شارژدهی و اندازه آن را مشخص می‌کند. باتری های لیتیوم یونی چگالی انرژی بالایی دارند و این مسئله سبب شده که به بهترین گزینه موجود برای استفاده در گوشی ها تبدیل شوند. به موجب این ویژگی می‌توان باتری با ظرفیت مناسبی را در ابعاد کوچک یک گوشی جا داد.
خالی نشدن چشمگیر شارژ به طور خودکار: یکی دیگر از ویژگی های خوب باتری های لیتیوم یونی مربوط به مقاومت خوب آن ها در برابر خالی شدن خودکار شارژ می‌شود. اغلب باتری های دیگر از این نظر ضعف دارند و به مرور زمان و به طور خودکار (حتی اگر استفاده‌ای از آن ها به عمل نیاید) با افت و خالی شدن شارژ مواجه می‌شوند. اما باتری های لیتیوم یونی اینطور نیستند و مقدار خالی شدن شارژ آن ها با گذر زمان و به طور خودکار بسیار ناچیز است.به همین دلیل است که اگر بعد از شارژ گوشی آن را در حالت بدون استفاده در گوشه‌ای رها کنید تا چند روز شارژ باتری آن خالی نمی‌شود و افت شارژ بسیار ناچیزی خواهد داشت.
نگهداری راحت: باتری های لیتیوم یونی باتری های خیلی حساسی نیستند و نیازی به مراقبت ندارند. این ویژگی یکی دیگر از ویژگی های خوب آن ها در مقایسه با دیگر انواع باتری های شارژ شدنی محسوب می‌شود. این مسئله هم یکی دیگر از نقاط قوت اصلی باتری های لیتیوم یونی است.

موارد فوق تنها بخشی از اصلی ترین نقاط قوت باتری های لیتیوم یونی هستند. با توجه به این نقاط قوت، باتری های لیتیوم یونی به بهترین گزینه برای استفاده در موبایل و تامین شارژ گوشی تبدیل می‌شوند. البته بدون شک باتری های لیتیوم یونی نقاط ضعفی هم دارند، اما به هر حال کف ترازو به سمت نقاط قوت این دسته از باتری ها متمایل است.

منظور از ظرفیت باتری و میلی آمپر ساعت چیست؟

ظرفیت باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) مشخص می‌شود. هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، طبیعتا شارژ بیشتری هم در آن ذخیره خواهد شد و می‌تواند بهتر انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. هر آمپر برابر با 1000 میلی آمپر است. زمانی که گفته می‌شود باتری گوشی 3000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، یعنی باتری آن 3 آمپر ساعت ظرفیت ارائه می‌کند. دقت داشته باشید که ظرفیت یک باتری صرفا نمی‌تواند نشان دهنده بهتر بودن کیفیت شارژ و دیرتر خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد، چون میزان مصرف شارژ گوشی های موبایل به عوامل متعددی وابسته است.

انواع سوکت شارژ گوشی های موبایل

سوکت های شارژی که در گوشی های موبایل بکار گرفته می‌شوند انواع مختلفی دارند و از نظر شکل با هم متفاوت هستند. برای مثال آیفون های اپل از سوکت شارژ اختصاصی با عنوان لایتنینگ بهره می‌برند که قابل نصب در گوشی های اندرویدی نیست! این مسئله سبب شده که سیم شارژر گوشی های موبایل نسبت به یکدیگر متفاوت باشند و نتوان از هر سیم شارژری برای شارژ باتری هر گوشی استفاده کرد. البته ذر حال حاضر تقریبا 70 درصد گوشی ها به جز آیفون های اپل از شارژر های میکرو یو اس بی (Micro USB) بهره‌ می‌برند. در شکل زیر اصلی ترین مدل های سوکت شارژ گوشی های موبایل را مشاهده می‌کنید:

از ۰ تا ۱۰۰ شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

یو اس بی نوع سی (USB Type C): یو اس بی نوع سی یکی از جدیدترین انواع سوکت شارژ برای گوشی های اندرویدی است که سرعت آن مطلوب تر از قبل بوده و تقریبا از سال 2015 به بعد مقدار بکارگیری آن رواج یافت. این نوع از سوکت شارژ گوشی بیشتر در گوشی های اندرویدی جدید و رده بالا بکار گرفته می‌شود.
میکرو یو اس بی (Micro USB): متداول ترین نوع سوکت شارژ گوشی های موبایل سوکت میکرو یو اس بی است که تقریبا 70 درصد گوشی های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند. این سوکت شارژ سال هاست که در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریبا تا قبل از ارائه سوکت های یو اس بی نوع سی، در تمام گوشی های موبایل اندرویدی استفاده می‌شدند.
لایتنینگ (Lightening): سوکت شارژ لایتنینگ مختص آیفون و آیپد های اپل است و فقط در محصولات شرکت اپل قابل استفاده خواهد بود. این سوکت را نمی‌توان برای شارژ گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار دارد. به سوکت لایتنینگ در اصطلاح عامیانه “شارژر اپل” یا “شارژر آیفون” هم گفته می‌شود که در واقع منظور همان شارژر مجهز به سیم لایتنینگ است.

مقالات مرتبط

آیفون ۱۴ کی میاد؟ آخرین اخبار از آیفون ۱۴

آیفون ۱۴ کی میاد؟ آخرین اخبار از آیفون ۱۴.شرکت اپل هر سال از جدیدترین گوشی [...]

باتری گوشی موبایل چقدر باید شارژ شود

باتری گوشی موبایل چقدر باید شارژ شود باتری تلفن همراه خود را تا چند درصد [...]

4روش برای نابود کردن باتری گوشی

4روش برای نابود کردن باتری گوشی با شرکت تیکاسل همراه باشید در این میان انجام [...]

باتری لیتیوم پلیمر چیست؟

باتری لیتیوم پلیمر چیست؟باتری لیتیوم پلیمر (Li-Po) یک باتری قابل شارژ است که در آن [...]

با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید

با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید تقریبا تمام اپراتورهای تلفن همراه در جهان کدهای ویژه‌ای [...]

اهمیت شارژر در آیفون

اهمیت شارژر در آیفون این بار با مقاله ای برگشتیم که برای آیفون دار ها [...]

تاثیر آهنربا بر گوشی را جدی بگیریم یا نه؟

تاثیر آهنربا بر گوشی را جدی بگیریم یا نه؟بسیاری از افزاد هنوز هم زمان استفاده [...]

راه حل زود تمام شدن باتری در گوشی شیائومی

راه حل زود تمام شدن باتری در گوشی شیائومی.گوشی های هوشمند به یکی از اجزای [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *